بازاریابی ویروس

بازاریابی ویروسی چیست؟ و چه مزایا و مشکلاتی دارد؟

ایده اصلی بازاریابی ویروسی از مدل استفاده شده توسط Hotmail در سال ۹۶ آمده است. پایگاه Hotmail یک نمونه بسیار عالی از این بازاریابی است و به طور شگفت انگیزی نسبت به هر شرکت دیگری در دنیا رشد کرد. بازاریابی ویروسی یا viral marketing همان فرآیند افزایش مشتریان از طریق بازاریابی دهان به دهان است.

  • در این نوع از بازاریابی هدف این است که مشتری جذب تبلیغات شده و خودبخود تبلیغ را در شبکه‎های اجتماعی باز نشر کند. به این ترتیب این پیغام‎های تبلیغاتی مانند ویروس‎ها به سرعت در جامعه رشد و تکثیر می‎شوند.
  • بازاریابی ویروسی بهترین روش برای کاهش هزینه تبلیغات است و ارتباطات را از سمت «شرکت-مصرف کننده» به سمت «مصرف کننده- مصرف کننده» می‎برد.

چگونگی عملکرد سیستم بازاریابی ویروسی

اساس و پایه بازاریابی ویروسی بر مبنای همکاری می‎باشد نه رقابت. در بازاریابی ویروسی شما اطلاعات خود را به اشتراک می‎گذارید و ارتباطات شخصی و حرفه‎ای خود را توسعه می‎دهید و به دلیل به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که منجر به تبلیغ و فروش محصول می‎شود، سود می‎برید. با استفاده از بازاریابی ویروسی سازمان می‎تواند، شبکه تبلیغ و فروش خود را که از طریق ارتباطات شخصی و حرفه یی ایجاد نموده، توسط افراد دیگر، به طور تصاعدی رشد دهد. برخلاف شرکتهای قدیمی که یک نفر رئیس اجرایی داشت، در بازاریابی ویروسی هر فرد مدیر خود می‎باشد.

«بازاریابی ویروسی» شاید نام خوبی نباشد، اما کارکرد آن بسیار شگفت‎آور است. در این نوع بازاریابی به سرعت «فعالیت و بازاریابی» شما همچون ویروسی، پخش می‎شود و دیگران از فعالیت شما آگاه می‎شوند. در این اثر که صرفاً ترجمه‎ای است روان از بازاریابی ویروسی، شما با انواع متدهای انتقال بازاریابی ویروسی، عنصر اثربخش بازاریابی ویروسی و انواع مبارزات ویروسی آشنا می‎شوید. گفتنی است دانشجویان مدیریت بازرگانی و بازاریابی در کلاس‎های درسی دانشگاه عمدتاً با تعریفی از بازاریابی ویروسی آشنایند، بی آنکه درباره تکنیک‎های آن بدانند. از این رو این اثر شما را با تکنیک‎های بازاریابی ویروسی آشنا می‎کند.

بازاریابی ویروسی و تبلیغات ویروسی به تکنیک‎های بازاریابی اطلاق می‎شود که از شبکه‎های ارتباطی اجتماعی برای افزایش به منظور آگاهی نام تجاری از طریق خود همتاسازی عملیات ویروسی مانند نشر ویروس در کامپیوتر استفاده می‎کند. بازاریابی ویروسی گاهی اوقات به مبارزات بازاریابی مخفی مبتنی بر اینترنت اطلاق می‎شود که شامل استفاده از website blogsهای به ظاهر آماتور، که برای خلق ایجاد شهرت و شاید برای کالا و خدمات جدید طراحی شده‎اند.

مزیت‏های بازاریابی ویروسی:

افزایش تعداد مشتریان

رشد زیاد در زمان کم

کسب شهرت و اعتبار

کاهش هزینه‎های تبلیغاتی

مشکلات بازاریابی ویروسی:

عدم کنترل نام و نشان تجاری توسط شرکت

مسیر رشد این نوع بازاریابی قابل پیش‎بینی نیست

فقدان سنجش و اندزه‌گیری: شرکت‎ها نمی‎توانند رفتار همه کاربران را زمانی‌که پیامی را دریافت میکنند و اینکه نحوه برخورد کاربر با پیام چگونه است را بسنجند.