برندینگ و شبکه های اجتماعی

شبکه‎های اجتماعی به راحتی در دسترس همگان قرار گرفته شده و در میان خانواده‎ها نفوذ پیدا کرده‎اند، امروزه از این رسانه‎ها به عنوان یکی از ابزارهای مهم و پرقدرت در بازاریابی اینترنتی و برندسازی نام برده می‎شود که از طریق آن، برندها می‎توانند به سادگی و با هزینه‎ای مقرون به صرفه نسبت به روش‎های سنتی، پیام، اهداف و برنامه‎های خود را به راحتی در اختیار کاربران و مخاطبان هدف قرار دهند و جایگاه مناسب و ویژه‎ای را در برابر جامعه برای برند خود ایجاد نماید.

یکی از ویژگی‎های مهمی که توسط بازاریابی مبتنی بر شبکه‎های اجتماعی از آن یاد می‎شود، ایجاد زنجیره انتقال پیام در قالب کاربر به کاربر می‎باشد. بدین صورت که با استفاده از اشتراک محتوا و جلب توجه کاربران، پیام خود/ شرکت/ سازمان/ برند را به سرعت هرچه تمام به جامعه هدف خود رسانده و آنها را ترغیب به اشتراک گذاری آن محتوا کرد.

طبق گزارشی که اخیراً توسط موسسه نیسلن منتشر گردیده است، بیش از ۷۰ درصد از شرکت ها و برندهای بزرگ دنیا برای تاثیرگذاری بر جامعه هدف و مخاطب خود و همچنین دیده شدن بیشتر برند، از شبکه‎های اجتماعی استفاده می‎کنند و با استفاده از روش‎های خلاقانه، به پرورش و ترویج آگاهی نسبت به برند خود در میان کاربران می‎پردازند.

رسانه های اجتماعی و ویژگی آنها

  • فیسبوک: یکی از بهترین شبکه‎های اجتماعی جهت توسعه برند می‎باشد که تعداد کاربران این شبکه بیش از یک میلیارد نفر بوده و با استفاده از این رسانه با یکدیگر در ارتباط هستند.
  • اینستاگرام: رسانه اجتماعی مبتنی بر انتشار تصویر و ویدئو با بیش از نیم میلیارد کاربر، بهترین انتخاب جهت برند سازی و معرفی محصولات می‎باشد که امروزه بیشترین استفاده از این شبکه در جهت فروش محصولات هنری می‎باشد
  • گوگل پلاس: استفاده از این رسانه به علت داشتن کاربران زیاد می‎تواند اعتبار بسیار مناسبی را برای برندها فراهم نماید.
  • پینترست: همانند اینستاگرام، شبکه اجتماعی جهت اشتراک تصویر بوده و از آنجاییکه بیشتر کاربران آن را خانم‎ها تشکیل می دهند، به عنوان رسانه ای مناسب جهت فروش محصولات زیورآلات و لباس می‎باشد.
  • لینکداین: شبکه اجتماعی حرفه‎ها با بهره گیری از بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر در سراسر دنیا می‎باشد که بیشتر آنرا متخصصین تشکیل داده و از طریق آن می‎توان با افراد متخصص در تمامی مشاغل دنیا در ارتباط بود.
  • آپارات و یوتیوب: هر دو رسانه به عنوان بزرگترین شبکه‎های اجتماعی اشتراک فایل‎های ویدیویی در ایران و دنیا می‎باشند و به جهت داشتن کاربران و مخاطبان میلیونی از این دو رسانه می‎توان به عنوان ابزاری مناسب جهت برندسازی و معرفی محصولات در فضای اینترنتی نام برد.

امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران گستردگی فراوانی داشته است و در این راستا شاهد آن هستیم که صنایعی همچون صنایع دستی و محصولات هنری از طریق رسانه‎هایی همچون اینستاگرام به فروش بالایی دست یافته‎اند که این اتفاق نشانگر نقش ویژه استفاده از شبکه‎های اجتماعی در معرفی کسب و کار و افزایش فروش می‎باشد.

قدرت شبکه‎های اجتماعی را می‎توان در راه اندازی کمپین‎ها مشاهده نمود. شاید تابحال کمپین‎های تبلیغاتی موفق زیادی را که در شبکه‎های اجتماعی راه اندازی شده‎اند را دیده باشید و حتی خود شما هم به عنوان یکی از مشارکت کننده‎ها در آن حضور پیدا کرده باشید. راه اندازی کمپین‎های تبلیغاتی یکی از روش‎های ویژه‎ای است که امروزه بازاریابان اینترنتی جهت توسعه و آگاهی برند و آشنایی با محصولات برند از آن به عنوان یک ابزار ویژه استفاده می‎کنند.