طرح تجاری

کل سایتهای دنیا از نظر کسب درآمد سه دستهاند:

1- سایت‎هایی که به قصد بازاریابی تاسیس می شوند و وسیله‎ای برای افزایش بازار یک تجارت فیزیکی هستند.

2- سایت‎هایی که قصد دارمد زایی دارند به شکل مستقیم ( فروش، خدمات، واسطه‎گری و …)

3- سایت‎هایی که قصد هیچ گونه درامدی ندارند، سایت‎هایی که صرفا به قصد عقب نماندن از روزگار و درج نام دامنه آن در کارت‎ها و کاتالوگ‎هایشان تاسیس می شوند، در این دسته قرار می‎گیرند.

سایت‎های دسته اول همیشه به یک تجارت مستقل وابسته هستند. مثلا یک سایت موبایل، بدون شک، یک شرکت یا فروشگاه فیزیکی موبایل دارد که قصد دارد از طریق اینترنت نیز، مشتری جذب کند.

سایت‎های دسته دوم، ممکن است به هر شکلی دارمد زا باشند. فروش مستقیم محصول، ارائه خدمات مثلا طراحی سایت، واسطه گری مثل سایت‎های جذب تبلیغات.

اما در دنیا، وب سایت‎ها به چه قصدی ایجاد می‎شوند؟ همیشه در همه جای دنیا، وب سایت‎ها قبل از تاسیس، برای درامدزایی هدف‎گذاری شده اند یعنی به این فکر کرده‎اند که چه سایتی به چه دلیل با چقدر سرمایه برای معرفی و تبلیغ ایجاد می‎شود و بررسی می کنند که چه میزان سود دارند و چه زمانی به نقطه سر به سر می‎رسند. همچنین کاملا بررسی می‎شود که زمان، چه چیزهایی را ممکن است تغییر دهد و پیشرفت فناوری و تغییر بازار، چه چالش‎هایی به همراه دارد و به طور خلاصه، طرح تجاری یا Business Plan  کامل و جامعی دارند که در این آموزش، خیلی ساده و خلاصه، درباره آن صحبت می‎کنیم.

طرح تجاری دقیقا موارد زیر را مشخص می کند:

1-چه محصولات و خدماتی ارائه می شود؟

2-مشتریان چه کسانی هستند؟

۳-چه ابزارهایی مورد نیاز است؟

۴- پیاده سازی طرح چقدر زمان می برد و چه مدت طول می کشد تا به سود برسد؟

۵-چه مقدار سرمایه نقدی برای راه اندازی سایت و به صورت دائمی و ماهانه، مورد نیاز است؟

۶-چه مقدار سرمایه نقدی برای برندینگ و تبلیغات و سئو مورد نیاز است؟(معمولا، ایرانی ها، هزینه راه اندازی یک سایت رو فقط در سطح پیاده سازی امکانات اولیه می دانند و فراموش می کنند، معرفی و برندینگ و سئو، پر هزینه تر از خود طراحی سایت است).

۷-رقابت در چه سطحی است و رقبا از هر نظر، چقدر قدرتمند هستند و تعداد آنها چقدر است؟

۸-میزان توسعه پذیری سایت در برابر پیشرفت فناوری و تغییر بازار، چقدر باید باشد؟

۹-از چه روش هایی می توان، کسب درامد کرد؟(مثلا هزینه عضویت، تبلیغات بنری،پست ثابت،درصدی و مشارکتی،هزینه امکانات سایت و …)

۱۰-چقدر احتمال شکست وجود دارد؟

اگر صاحب هر وب سایتی، قبل از راه اندازی وب سایت، این سوال‎ها را از خود بپرسد و پاسخی برای آنها بیابد و پس از بررسی دقیق، اقدام به طراحی سایت کند، آن موقع دیگر، شاهد هدر رفتن سرمایه‎ها و ناامیدی‎ها و حرف‎هایی به این معنا که اینترنت، جای مناسبی برای درامد زایی نیست، نخواهیم بود! اینترنت به شدت برای کسب درامد، جای خوبی است، به شرط اینکه فکر نکنیم، کسب و کار اینترنتی یعنی طراحی سایت!

اگر به ۱۰ سوال بالا دقت کنید متوجه این نکته می شوید، که کل ۱۰ نکته، در گزینه ۷ یعنی رقابت خلاصه شده است.اگر رقابت نبود، برندینگ و سئو هم معنا نداشت. تغییر بازار و شکستی در کار نبود. در نتیجه سرمایه چندانی هم مورد نیاز نبود. اگر به رقابت و جذب کاربر و مخاطب و چشم‎هایی که به شما باید دوخته شود و اینکه چه حرف جدیدی در دنیای اینترنت، برای گفتن دارید فکر کنید، و تصور نکنید فقط شما هستید که ایده خوب دارید و بقیه در خواب هستند و شما حداقل های ویژگی یک مدیر وب سایت و تجارت اینترنتی را دار هستید!