استارت آپ چیست؟
در دنیای فناوری که روزانه شاهد اخبارهای جدید هستیم مسلما راجع به استارت آپ ها نیز خبرهایی شنیده اید. استارت آپ ها معمولا راهکارهای جدیدی برای حل مشکلات ارائه می دهند.
استارت اپ ها تجارتی هستند که در زمینه های خاصی برای تجارت های جدید و نوپا راه اندازی می شوند.
به صورت میانگین کسب و کارهایی که حدودا از زمان برپایی تا ۳ سال فعالیت دارند را استارت اپ می گویند و بعد از آن چون در حال گسترش می باشد آن را استارت اپ نمی خوانیم و اگر این گسترش به سوداوری برسد می توانیم این کار را یک استارت اپ موفق بنامیم.
همچنین کسب و کارهای کوچک مانند تاسیس یک رستوران استارت اپ نامیده نمی شود. البته لازم به ذکر است که تمامی استارت اپ ها یک ایده خلاقانه نیستند و ممکن است به گونه ای باشند که معمولا کم رقیب و کمتر کپی شده باشند و بیشتر بر روی دیده شدن فوکوس دارند که برای راه اندازی نیاز به سرمایه خوب و حمایت مالی دارند.
پس با توجه به تعاریف بالا میشود گفت استارت آپ ها بدون هزینه های اضافی رشد سریعی دارند.
برای راه اندازی استارت آپ ها باید مراحلی را پیش رفت که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:
- ایده:
در وهله اول پس از پیدا کردن ایده باید رقبا را در بازار شناخت و بررسی کرد تا اگر این ایده زیاد اجرایی شده باشد سعی کنیم آن را دنبال نکنیم.
- نمونه اولیه:
باید یک نام برای طرح و ایده خود انتخاب کنیم و طرح را با تمام جزئیات طراحی کنیم تا بدانیم سرمایه لازم چقدر می باشد.
- تولید و راه اندازی:
باید بعد از مشورت با افراد متخصص برای هر بخش از کار یک متخصص انتخاب کنیم تا با همکاری تیمی استارت آپ را به موفقیت نزدیک تر کنیم.
- رشد استارت آپ:
برای رشد استارت اپ باید از فضاهای مجازی و اجتماعی استفاده کنیم، در این زمینه می توانیم از داشبوردهای مدیریتی استفاده کنیم تا تاثیر بیشتری داشته باشد.
- بودجه:
برای تشکیل و گسترش تیم و تبلیغات لازمه، نیاز به بودجه داریم که یا خودمان یا با کمک مراکز رشد سرمایه را فراهم کنیم.
- استخدام:
در این مرحله باید تیم را تکمیل کنیم و یک نقشه از تمام وظایف داشته باشیم و طبق آن استخدام را آغاز کنیم.
- ساخت شرکت:
استارت آپ زمانی به رسمیت شناخته می شود که به واقعیت برسد و یک مکان فیزیکی داشته باشد در این قسمت باید مسائل اقتصادی را در برنامه خود قرار دهیم.
- بازاریابی:
در این مرحله از کار باید تبلیغات را در الویت قرار دهیم.
- موفقیت و مشاوره:
برای به دست آوردن موفقیت بیشتر برای جذب مشتری و نگه داشتن آنها باید با مشاوره گرفتن از افراد متخصص اطلاعات را به روز رسانی کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.