بازاریابی ایمیلی به نوعی از بازاریابی مستقیم گفته میشود که در آن از ایمیل به عنوان وسیله ای برای ارسال پیام هایی از قبیل فروش یا جمع آوری هزینه به مخاطبان استفاده میشود.
در میان ابزارهای مختلفی که در یک کمپین تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرند، میتوان ایمیل مارکتینگ را یکی از ارزانترین ابزارهای تبلیغاتی دانست.
اساساً ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی هنگامی رخ میدهد که یک کسبوکار جهت ترویجِ محصول یا خدمات خود، پیغامی تجاری با استفاده از پست الکترونیکی (Email) به گروهی از افراد میفرستد،این ایمیلها معمولاً محتوای تبلیغاتی، ترویجی، پیشنهادی و … دارند و به منظور کمک به ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از برند ارسال میشوند.
ایمیل، ابزاری کاملاً انعطاف پذیر است که میتواند طیف گستردهای از محتواها را در خود جای دهد: متن، عکس، ویدئو، لینک، فایل. ایمیل تقریباً با هر پیغامی که بازاریاب بخواهد بفرستد و به هر طریقی که بخواهد آن پیغام را ارسال کند، سازگار است. بنابراین، تعجبی ندارد عدهای از بازاریابان خصوصاً در ایران بدون آنکه با ماهیت ایمیل مارکتینگ آشنا باشند، از آن به عنوان ابزاری دمِدستی و فقط صرف انجام دادن نوعی بازاریابی استفاده میکنند،Email Marketing روشی مؤثر برای در ارتباط ماندن با مشتریان و همچنین ترویج و تبلیغ کسب و کار به نظر میرسد.
مانند همهی فعالیتهای دیگر بازاریابی، گام اول در تعیین استراتژی استفاده از ایمیلمارکتینگ هم، تعیین اهداف است. درست است که بستر ایمیل به یک کسبوکار فرصتهای بینظیری مثل درگیر کردن مخاطب با برند، ایجاد وفاداری در او و پررنگ بودن در ذهن مخاطب را میدهد اما مهم است که بدانید این بستر برای کسبوکار شما چه فرصتی مهیا میکند.
ایمیلمارکتینگ یکی از ارزانترین راههای ارتباط با مخاطب است. پیشرفت تکنولوژی باعث میشود قیمتهای دیجیتالمارکتینگ هر روز کمتر از دیروز شوند. امروزه کسر بهرهوری به قیمت برای دیجیتالمارکتینگ بسیار بیشتر از این کسر برای تبلیغات آفلاین است و ایمیلمارکتینگ یکی از ارزانترین بخشهای دیجیتالمارکتینگ است، گاهی رایگان و گاهی فقط چند ده ریال به ازای هر ایمیل.